Staverse Jol

de droomde bouwde doopde foto's


Een staverse jol, visserman uitvoering, van 6.50meter lang.

Het begin van de bouw van de jol was half december 2006.

Na enig rekenwerk het staal bestelt voor het vlak en hoofdschot ,5mm, en voor de gangen en dek ,4mm, staal en  T-ijzer voor de spanten.

Begin maken met de kiel van 2 platen, 40x15mm, totaal gewicht zo'n 1000kg.

Het voordeel van het grote gewicht is dat er zonder losse ballast gewerkt wordt en het zwaartepunt helemaal onderaan zit.

Het wordt een dubbele kiel met ruimte voor de koeling van de motor erin zodat je niets te maken heb met buiten water en ook in de winter probleemloos kan varen.

Het voordeel van dubbel is ook dat de schroefas er mooi tussen kan.

Daarna de steven vanaf tekening op een plaat zetten en uitsnijden en op de kiel plaatsen en een kleine loefbijter er voor.

De plaat met spant uitslagen kon ik gebruiken van een goede kennis, Willem de Jong, die ook een jol gebouwd heeft, de KP14.

Spanten buigen op een oud buig apparaat wat bij de botterstichting Elburg ongebruikt stond en voor dit doel heel geschikt is. Twee T-ijzers aan elkaar hechten en bak en stuurboord zijn precies evenwijdig aan elkaar wat heel belangrijk is.

Na het spanten buigen het hoofdschot geplaatst en gelijk de mastkoker op de kiel en tegen het schot gelast.

Nu de eerste vlakplaten aan de kiel gelast en de motor fundatie bepaalt. In deze fase van de bouw kan je nog gemakkelijk tussen de spanten staan en goed de onderkant lassen.

Schroefas koker geplaatst en afgelast.

Nu de kiel goed waterpas zetten om de spanten goed te kunnen richten.

Nadat de spanten geplaatst zijn, schoren vastzetten en dan het voordek geplaatst

zodat er ook wat stevigheid in komt.

Dan de eerste gangen maken. Eerst de spanten stroken met dunne latten en dan een mal van hardboord gemaakt.

De eerste gang bovenaan en zo verder overnaads naar onderen zodat de lasnaad  boven zit wat het kenmerk is van een visserman uitvoering.

De gangen in model kloppen, wat heel veel werk is.

Na vier gangen geplaatst te hebben alles aan beide kanten aflassen en het voordek aan de binnenkant in de epoxy gezet.

Geļsoleerd en betimmert met kraaldelen in dit stadium van de bouw kan je er vanaf de onderkant nog goed bij.

Daarna ook de open kuip in de epoxy gezet en de motor geplaatst.

Dan de laatste gangen aanbrengen tot het schip dicht is.

Verder alles aflassen en afwerken en in de epoxy zetten.

Verder met de betimmering in het vooronder. Woekeren met de ruimte maar er kunnen toch twee volwassenen en een kind in slapen.

Een kooi dwars voorin en de andere op de banken met de benen onder de dwarskooi.

Voor de koude en natte dagen zelf een klein vuurduveltje gemaakt van cortenstaal. Het moet niet te groot zijn want alles is goed geisoleerd.

Dan het eikenhouten roer en de mast plaatsen, de mast is klapbaar zodat je gemakkelijk onder lage vaste bruggen door kan.

De mast is in eerste instantie onverstaagt maar kan ook met verstaging uit gerust worden als het nodig is.

Dan het moment waar het allemaal om begonnen is, de tewaterlating schip. Op een botenwagen gezet en naar de helling gereden waar onder grote belangstelling de doop door mijn drie dochters plaats vond en zij binnen een paar seconden in het water lag.

Nu de vallen en zeilen aanbrengen en varen maar.